Siirry sisältöosaan

Hyvis

Terveyttä ja hyvinvointia eteläsavolaisille




Etusivu » Selkokieliset sivut » Painonhallinta

Painonhallinta

Dokumenttitoiminnot

Tässä artikkelissa kerrotaan painonhallinnasta. Se on tärkeää oman terveyden kannalta. Vyötärölle kertyvä ylipaino muun muassa lisää riskiä sairastua diabetekseen.

Painonhallinta tarkoittaa sitä, että syö terveellisesti ja tekee pysyviä muutoksia ruokavalioon. Ihminen voi syödä itsensä kylläiseksi, mutta osa ruoasta muutetaan vähäkaloriseksi. Se ei tarkoita, että ihminen laihduttaa koko ajan. Myös liikunta auttaa painonhallinnassa.

Artikkelin on kirjoittanut professori, sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki. Sen on julkaissut Kustannus Oy Duodecim 2008.

Sisällys

  1. Miten laajentunutta vyötäröä kavennetaan?
  2. Millaisia ruokamuutoksia kannattaa tehdä?
  3. Millaista liikuntaa ja kuinka paljon?

« Takaisin

Päivitetty 19.04.2009