Omapalvelun käytön ohjeet
- Etelä-Pohjanmaa
- Sähköinen asiointi
- Sosiaalipalveluiden sähköinen asiointi
- Omapalvelun käytön ohjeet
- Täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen hakemus
- Työikäisten palvelujen hakemus
- Hakemus päihdehuollon palveluun
- Lapsiperheiden palvelujen hakemus
- Vammaispalveluhakemus
- Vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalveluhakemus
- Omaishoidon tuen hakemus
- Lastensuojeluilmoitus
- Lastenvalvojan sähköiset asioinnit
- Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
- Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
- Lähetä yhteydenottopyyntö sosiaalipalveluihin
- Omapalvelun käytön ohjeet
- Yhteystiedot
Ohjeet omapalvelun käyttöön
Palvelu toimii seuraavilla selaimilla: Google Chrome, Edge, Firefox 3.5 tai uudempi, Safari, Opera 10.5 tai uudempi.
Tältä sivulta löydät ohjeet Omapalveluun kirjautumiseen ja käyttöön sekä hakemusten täyttämiseen liittyviä ohjeita. Lisäksi voit täyttää ilmoituksia ja yhteydenottoja kirjautumatta. Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta, lastensuojeluilmoitus ja yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen voidaan täyttää myös anonyymisti. Puolesta-asiointia varten on täytettävä suostumus, joka pitää toimittaa oman kunnan sosiaalitoimistoon. Yhteystiedot löytyvät yhteystieto-välilehdeltä. Voit tehdä hakemuksen ja asioida Omapalvelussa toisen henkilön puolesta, kun suostumus on toimitettu kotikuntasi sosiaalitoimistoon ja tarvittavat tiedot on kirjattu asiakastietojärjestelmään.
Sähköisen hakemuksen täyttäminen ja palautus Omapalvelussa:
Kirjaudu Omapalveluun henkilökohtaisella pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
Jos käytät palvelua julkisessa tilassa olevalta koneelta, tyhjennä palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulje selain. Lisäksi sinun tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallentamasi liitetiedostot.
Täytä hakemus huolellisesti. Hakemuksen huolellinen täyttäminen ja tarvittavien liitteiden toimittaminen jouduttaa asiasi käsittelyä.
Lisää liitteet. Hakemuksen yhteydessä voit toimittaa tarvittavat liitteet sähköisesti joko pdf, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Liitteiden lähettäminen jälkikäteen ei onnistu sähköisesti. Puuttuvat liitteet voit lähettää postin välityksellä. Mainitse jälkikäteen postitse toimitettavista liitteistä hakemuksella lisätietoja -kohdassa.
Hakemuksen lähettämisen jälkeen voit seurata Omapalvelussa hakemuksesi käsittelyn tilaa, ja tarkastella omia päätöksiäsi ja maksujasi.
Saat päätöksen postitse kotiisi. Halutessasi voit määritellä asiointikanavaksesi sähköisen asioinnin Omapalvelun kautta, jolloin päätös lähetetään sinulle sähköisesti ja saat päätöksen valmistumisesta tiedon tekstiviestillä tai sähköpostitse.
Ongelmatilanteissa
Palvelussa on ennalta ilmoitettuja huoltokatkoja noin kerran kuukaudessa. Huoltokatkon aikana yhteys Lifecare palveluihin voi hetkellisesti katketa. Pahoittelemme mahdollisista häiriöistä aiheutuvaa haittaa.
Huoltokatkot vuonna 2022 ovat seuraavasti:
vk 11 ke 16.3. klo 11.00 - 13.30
vk 16 ke 20.4. klo 11.00 - 13.30
vk 20 ke 18.5. klo 11.00 - 13.30
vk 25 ke 22.6. klo 11.00 - 13.30
vk 29 ke 20.7. klo 11.00 - 13.30
vk 33 ke 17.8. klo 11.00 - 13.30
vk 38 ke 21.9. klo 11.00 - 13.30
vk 42 ke 19.10. klo 11.00 - 13.30
vk 46 ke 16.11. klo 11.00 - 13.30
vk 51 ke 21.12. klo 11.00 - 13.30
Mikäli sähköisen lomakkeen täyttämisessä on ongelmia, tyhjennä selaimen välimuisti ja yritä uudelleen. Mikäli et silti onnistu, ole yhteydessä kotikuntasi sosiaalitoimistoon. Palvelun käytöstä saat myös lisätietoa ja opastusta kotikuntasi sosiaalitoimistosta.