Potilas- ja sosiaaliasiamiestoiminta
potilasasiamiestoiminta
Potilas- ja sosiaaliasiamiestoiminta
- Terveyskeskuksissa, keskussairaaloissa sekä yksityisillä terveysasemilla on nimetty potilasasiamies
- Potilasasiamies voi neuvoa oikeuksista, auttaa asioiden selittämisessä hoitopaikassa tai avustaa esimerkiksi muistutuksen tekemisessä
- Potilasasiamies ei ota kantaa taudinmääritykseen tai hoidon sisältöön
- Jokaisen kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies
- Sosiaaliasiamies voi olla kahden tai useamman kunnan yhteinen
- Sosiaaliasiamies ohjaa, neuvoo ja avustaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa ja oikeuksissa
- Potilas- ja sosiaaliasiamiehen yhteystiedot löytyvät organisaatioiden internetsivuilta
Valitusmenettely ja muutoksenhaku
- Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun voit ottaa yhteyttä kyseisen yksikön esimieheen
- Jos keskusteluista ei ole apua suositellaan esisijaisesti muistutuksen tekoa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusta vastaavalle johtajalle
- Myös omainen voi tehdä muistutuksen
- Muistutus on laissa säädetty ja siihen saa kirjallisen vastauksen noin kuukauden sisällä
- Saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun tyytymätön voi tehdä kantelun Aluehallintovirastolle tai Valviralle
- Kantelun käsittelyaika on vähintään puolivuotta
- Sosiaalipalveluiden asiakas voi hakea muutosta saamaansa päätökseen, päätöksessä olevan muutoksenhakuohjeen mukaisesti
Potilasvakuutus
- Potilasvahingosta voi hakea korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta
- Potilasvahinko voi olla esimerkiksi hoidon viivästymisestä johtuva tai hoidossa tapahtunut vahinko
- Tietoa potilasvahinkomenettelystä löytyy Potilasvakuutuskeskuksen sivuilta pvk.fi.
- Tarvittaessa potilasasiamies neuvoo ja avustaa potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä
Lue lisää
Potilasvakuutuskeskus
Sosiaali- ja terveysministeriö, potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Laatu ja potilasturvallisuus
Valvira, Potilasasiamies
Valvira, Tyytymättömyys hoitoon
Valvira, Sosiaalihuolto; Muistutus tai kantelu